Enquête over de impact van de nieuwe sorteerverplichtingen voor Brusselse vzw’s
Juridisch kader
Sinds 2022 is het juridisch kader behoorlijk veranderd met betrekking tot afvalbeheerd in Brussel. Brudalex 2.0, aangenomen op 23 juni 2022, wijzigt het vorige besluit van 1 december 2016 en versnelt de transitie naar een meer circulaire economie in Brussel. Het gewijzigd juridisch kader creërt nieuwe verplichtingen op het vlak van afvalbeheer voor Brusselse professionals.
Wetswijzigingen
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Verplichting om nieuwe soorten afval te sorteren (+3 in 2022, +7 in 2023, +1 in 2025). Klik hier voor meer informatie over de nieuwe verplichtingen m.b.t. afvalbeheer.
- 4 sectoren hebben hun vrijstelling verloren met betrekking tot de betaling van de ophaling en verwerking van afval:
- Officiële onderwijsinstellingen of gesubsidieerde vrije onderwijsinstellingen;
- Instellingen erkend door de gemeenschapsinstellingen die zich bezighouden met collectieve sociale huisvesting zonder winstoogmerk, voor wezen, jongeren, personen met een handicap en/of ouderen;
- Instellingen erkend door de gemeenschapsinstellingen belast met de sociale herintegratie van personen met een handicap;
- Liefdadigheidsverenigingen zoals bedoeld in artikel 104, 3°, e van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en die voldoen aan de voorwaarden en de erkenningmodaliteiten zoals gedefinieerd in artikel 110 van Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Financiële impact
Bepaalde vzw’s hebben ons op de hoogte gebracht van de aanzienlijke financiële impact die deze juridische wijzigingen met zich meebrachten. Volgens één van deze verklaringen zijn de kosten voor afvalbeheer tussen 2022 en 2024 met € 6000 gestegen, met een geschatte verdubbeling van deze kosten tegen 2025.
Enquête
Hebben deze juridische wijzigingen ook invloed gehad op uw organisatie? BRUXEO zou graag meer feedback en getuigenissen van vzw’s ontvangen om deze bezorgdheid bij de beleidsmakers aan te kaarten.
Om de omvang van deze veranderingen en hun impact op organisaties in de sociale profitsector van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beter te begrijpen, lanceren we een enquête. We nodigen u uit om uw ervaring te delen en ons te informeren over de impact die deze nieuwe regelgeving heeft gehad op uw organisatie. Uw bijdrage zal van cruciaal belang zijn om het politieke debat en het sociaal overleg te stimuleren en om oplossingen te vinden die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van vzw’s.
Klik hier om onze enquête in te vullen.
Meer informatie
Voor meer informatie over de details van de wetgeving en de nieuwe verplichtingen van afvalbeheer, kan u onze website raadplegen. U kunt ook aanvullende informatie vinden op de websites van Brussel Leefmilieu en Recycle BXL Pro.
Bovendien lanceert BRUXEO de nieuwe dienst "Decarbon’action". De dienst adviseert en begeleidt vzw’s bij hun overgang naar duurzaamheid op vlak van afvalbeheer, digitalisering, mobiliteit, voeding, energie, biodiversiteit, enz. Voor meer informatie over deze toekomstige dienst kunt u contact opnemen via e-mail met:
- Jeremy Bette : jeremy.bette@bruxeo.be
- Guillaume Gustin : guillaume.gustin@bruxeo.be
Met de steun van: