Een project geleid door BRUXEO en FASS en ondersteund door de COCOF en Iriscare
De oprichting van een werkgeversgroepering
Als directeur of directrice van een non-profitorganisatie moet u een beroep doen op meer ondersteunende functies om aan de groeiende wettelijke en administratieve verplichtingen te voldoen. Personeel aanwerven om deze taken uit te voeren is financieel niet altijd haalbaar. Een beroep doen op een onderaannemer belemmert vaak een adequate continuïteit van de dienstverlening en een gedetailleerde kennis van de realiteit op het terrein.
Er bestaat een oplossing om deze uitdagingen aan te gaan: het delen van competenties door middel van de intersectorale en 100% Brusselse werkgeversgroepering Bru-Share. Het doel van deze groepering is om Brusselse vzw's te helpen aan hun behoeften aan deeltijdse ondersteunende functies tegemoet te komen. Bru-Share maakt deel uit van de implementatie van de maatregel “Delen/Gedeeld gebruik” van het Protocolakkoord 2021-2024 voor de non-profitsectoren. Bijgevolg zal de werkgeversgroepering haar diensten enkel kunnen aanbieden aan vzw's die binnen de scope van het protocolakkoord vallen.
Wat is een werkgeversgroepering ?
De werkgeversgroepering (WG) is een innovatief systeem voor het delen van functies. Het maakt het mogelijk om werknemers aan te werven die ter beschikking worden gesteld van de aangesloten leden in functie van hun respectieve behoeften. De werknemers hebben verschillende kwalificaties en vaardigheden en worden uitsluitend ter beschikking gesteld van de leden van de WG.
Een duurzaam project
In tegenstelling tot een uitzendbureau is een werkgeversgroepering gericht op het creëren van structurele banen. Het doel is niet om vervanging te bieden in geval van ziekte bijvoorbeeld.
Een gemeenschappelijk project
Een werkgeversgroepering is een gezamenlijk project; dit betekent dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen de leden. Zo zijn de leden hoofdelijk aansprakelijk voor de eventuele fiscale en sociale schulden van de werkgeversgroepering ten aanzien van derden, alsook ten aanzien van de ter beschikking gestelde werknemers.
De ter beschikking gestelde functies
Bru-Share heeft een intersectorale aanpak en richt zich voornamelijk op het aanbieden van ondersteunende functies. Bijvoorbeeld: administratieve medewerkers, hulpboekhouders, Data Protection Officers (DPO), communicatiemedewerkers, IT-specialisten, enz. Het doel is om de directeurs en directrices van non-profitorganisaties (vooral kleine en middelgrote) te ontlasten van ondersteunende taken die essentieel zijn voor de goede werking van hun structuren, maar vaak tijdrovend zijn.
De werking van Bru-Share
Bent u een non-profitorganisatie op zoek naar administratieve ondersteuning? Eerst zal Bru-Share u helpen om uw behoeften te bepalen. Zodra uw behoeften duidelijk zijn, kunt u zich aansluiten bij de werkgeversgroepering om van haar diensten te profiteren. U ondertekent dan een terbeschikkingstellingsovereenkomst en de gedeelde werker komt in uw organisatie werken. Daarna ontvangt u maandelijks een factuur en betaalt u voor de uren die de werknemer in uw organisatie gewerkt heeft.
Schema werking WG
De werkgeversgroepering
Bru-Share is de enige werkgever van de werknemers. Ze zorgt dus voor het sociale en administratieve beheer van de jobs (aanwerving, organisatie van de terbeschikkingstelling, uitbetaling van de lonen en beëindiging van contracten).
De leden (medewerkgevers)
De leden bepalen de opdrachten van de werknemers (taken en werkbelasting) en zijn verantwoordelijk voor de voorwaarden waaronder het werk wordt uitgevoerd.
De voordelen van een werkgeversgroepering
Als lid (medewerkgever) kan u:
- schaalvoordelen behalen: u betaalt enkel voor de gepresteerde uren.
- tijd vrijmaken om u op uw kernactiviteiten te concentreren.
- uw vzw laten evolueren naar een grotere professionalisering dankzij professionals die zich aan uw werkomgeving aanpassen.
- de administratieve formaliteiten (Dimona, berekening en uitbetaling salarissen) uitbesteden. U ontvangt gewoon maandelijks een factuur.
- continuïteit van het werk waarborgen door een of meer werknemers aan te trekken en te behouden.
- in dialoog gaan met de andere leden en zo nieuwe synergieën en projecten creëren.
De voorwaarden om lid te worden van Bru-Share
- Lidmaatschap is gratis.
- Uw vereniging valt binnen het toepassingsgebied van het Brusselse Protocolakkoord 2021-2024 voor de non-profitsectoren (COCOF, GGC, IRISCARE of BHG goedkeuring en/of financiering).
- Uw vereniging heeft het volgende fiscale profiel: niet-btw-plichtig of vrijgesteld van btw.
- Alvorens toe te treden tot Bru-Share, moet uw vereniging haar interne sociale overlegorganen (ondernemingsraad, CPBW, vakbondsafvaardiging) of, bij gebrek daaraan, al haar werknemers op de hoogte gebracht en geraadpleegd hebben van haar intentie om toe te treden tot de werkgeversgroepering. In beide gevallen moet u ons een verklaring op erewoord bezorgen als bewijs van deze voorafgaande informatie/raadpleging.
De planning
- 2024: prospectie en stapsgewijze opbouw van de werkgeversgroepering
- Begin 2025: operationele start van Bru-Share
Dienstenaanbod 2025
Hulpboekhouder/administratieve medewerker
DPO (Data Protection Officer - in orde zijn met de GDPR)
Contactpersonen
Heeft u vragen ? Heeft u al de ondersteunende functies geïdentificeerd die u nodig heeft?
Laat het ons weten! Zo kunnen we samen dieper ingaan op uw behoeften.
Cécile Maissin
Media Folder:
Cécile Maissin
Cécile Maissin
Coördinatrice van het WG-project
cecile.maissin@bruxeo.be
02/210.53.07
Lavinia Sincovits
Media Folder:
Lavinia Sincovits
Lavinia Sincovits
Communicatie- en prospectiemedewerkster
lavinia.sincovits@bruxeo.be
02/210.53.07
logo bruxeo fass.png
Met de steun van :